Bedömning i svenska
Kunskapskraven i svenska
Här kan du se hur olika förmågor bedöms i ämnet svenska. I tabellen hittar du kunskapskraven för betygen E - C - A i slutet av årskurs 9. För D behöver man ha uppfyllt alla mål på E-nivå och minst hälften av målen på C. För B behöver man ha uppfyllt alla mål på E- och C-nivå och minst hälften av målen för A.
Övergripande mål: Ansvar
Du deltar aktivt i undervisningen och tar ansvar för ditt eget och gruppens lärande.
Syftet med undervisningen i svenska är att eleven ges förutsättningar att utveckla förmågan att:
· Sv formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
· Sv läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
· Sv anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
· Sv urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
· Sv söka information från olika källor och värdera dessa.
| ||||
Har arbetat med
|
E
|
C
|
A
| |
Läsning - lässtrategier
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
| |
Läsning - läsförståelse
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
| |
Läsupplevelsen - Tolka och resonera kring text
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
| |
Litteratur i sammanhang
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt välunderbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
| |
Skriva - textkvalietet
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt välfungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
| |
Skriva - berättande
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
| |
Hantera information
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då väl utvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
| |
Sammanställa information
|
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt ihuvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Sammanställningarna innehåller väl utvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, väl utvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
| |
Förstärka texter
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
| |
Textbearbetning - ge respons
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad [...] på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad [...] på ett fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad [...] på ett väl fungerande sätt.
| |
Textbearbetning - använda respons
|
...och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
...och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett fungerande sätt.
|
...och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.
| |
Tala - samtala
|
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del församtalen och diskussionerna framåt.
|
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
|
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med väl utvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
| |
Tala - muntlig redogörelse
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra väl utvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
| |
Språkkunskap och språkhistoria
|
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Läsa och förstå
Vad ska du göra för att uppnå målen för ”läsa”?
Godkänd nivå, E
· Visa
att du kan läsa både högt och tyst med flyt. Det betyder att du kan
läsa det som står utan stora hinder och förstår det du läser. Ha inte
bråttom, för då är det lätt att missa ord eller läsa fel! Var särskilt
noga när du läser instruktioner! Om du missar något i en instruktion kan
det bero på att du har haft för bråttom när du läser och det
betyder att du behöver arbeta mer med det här målet, med läsförståelsen.
· Visa
att du förstår det du läser genom att sammanfatta, prata om eller svara
på frågor om texter och ibland även det som ligger bakom texterna.
· Visa
att du förstår tydliga budskap i texter, filmer, bilder, musik, radio,
poddar, spel eller andra slags verk. Budskapet svarar på frågan: Vad
vill författaren, konstnären, skaparen eller regissören berätta för oss?
· Litteraturhistoria:
Resonera och dra slutsatser om en text utifrån det du vet om
författaren, författarens kultur och/eller den historiska tid då verket
skrevs. Du använder ämnesrelaterade begrepp när du gör detta.
· Läs alltid instruktionerna till uppgifter som du får noga och följ dem. Det är väldigt viktigt att du frågar läraren om det är något som är oklart eller om du inte vet hur du ska göra.
D-nivå
Du har uppnått alla bedömda mål på E-nivå och mer än 50% eller de viktigaste målen på C-nivå, men inte alla mål på C-nivå. Fortsätt att arbeta med målen på E-nivå, så att du känner dig trygg med dem, och arbeta vidare med målen på C-nivå!
C-nivå
· Du har uppnått alla bedömda mål på E-nivå. Nu ska du arbeta mot att nå alla mål på C-nivå också.
· Visa att du kan läsa både högt och tyst med gott flyt. Det betyder att du kan läsa det som står utan hinder och med god förståelse. Ha inte
bråttom, för då är det lätt att missa ord eller läsa fel! Var särskilt
noga när du läser instruktioner! Om du missar något i en instruktion kan
det bero på att du har haft lite för bråttom när du läser och det
betyder att du behöver arbeta mer med det här målet.
· Visa att du har en god läsförståelse genom göra utvecklade sammanfattningar av, resonemang kring och svar på frågor om texter och ibland det som ligger bakom texterna.
· Visa att du har en god förståelse av budskap i texter, filmer, bilder, musik, radio, poddar, spel eller andra slags verk genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring explicita (det som står tydligt i texten) och implicita (det du kan läsa mellan raderna) budskap.
· Visa att du kan föra utvecklade resonemang och relativt väl underbyggda
litteraturhistoriska slutsatser om en text utifrån det du vet om
författaren, författarens kultur och/eller den historiska tid då verket
skrevs. Du använder ett utvecklat ämnesrelaterat språk när du gör detta.
· Du läser alltid instruktionerna till uppgifter som du får noga och följer dem. Du frågar läraren om det är något som är oklart.
B-nivå
Du har uppnått alla bedömda mål på E-nivå och C-nivå och mer än 50% eller de viktigaste målen på A-nivå, men inte alla mål på A-nivå. Fortsätt att arbeta med målen på E- och C-nivå, så att du känner dig trygg med dem, och arbeta vidare med målen på A-nivå!
A-nivå
· Du har uppnått alla bedömda mål på E- och C-nivå. Nu ska du arbeta mot att nå alla mål på A-nivå också.
· Visa att du kan läsa både högt och tyst med mycket gott flyt. Det betyder att du kan läsa det som står utan hinder och med mycket god förståelse.
· Visa att du har en mycket god läsförståelse genom göra välutvecklade sammanfattningar av, resonemang kring och svar på frågor om texter och ibland det som ligger bakom texterna.
· Visa att du har en mycket god förståelse av budskap i texter, filmer, bilder, musik, radio, poddar, spel eller andra slags verk genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring explicita, implicita och dolda budskap.
· Visa att du kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang och väl underbyggda
litteraturhistoriska slutsatser om en text utifrån det du vet om
författaren, författarens kultur och/eller den historiska tid då verket
skrevs. Du använder ett välutvecklat ämnesrelaterat språk när du gör detta.
· Du ligger steget före när du får instruktioner. Du läser dem mycket noga,
följer dem och läser igenom kunskapskraven för att förstå hur du kan
uppnå ett resultat på A-nivå. Du frågar läraren om det är något som är
oklart.